Četiri dana suživota mentora i polaznika, intenzivnog rada na prijavljenim projektima, slobodnog kolanja informacija, ideja, kritika i savjeta – tako možemo opisati 2. Akceleratorski poduzetnički kamp (Acceleration Boot Camp) koji se upravo održao u Osijeku, 5.-8. ožujka 2015., u atraktivnom prostoru Arheološkog muzeja u Tvrđi. Od gotovo 30 uključenih mentora iz cijele regije te iz doista raznih područja djelovanja, kao i na 1. Kampu, Inchoo je i sada imao dva svoja predstavnika, ovoga puta to smo bili Aron Stanić i (opet) moja malenkost, Nandino Lončar.
Na ovaj se Kamp prijavilo puno više projekata nego na prošli, čak 38, od čega je u procesu predselekcije izabrano 20 koji su dobili priliku sudjelovanja na samom Kampu. Jedan se tim nije ni pojavio, a drugi je zbog zdravstvenih tegoba jednog člana odustao nakon prvog dana. Odlično je što se u startu prijavilo dvostruko više timova nego na prvi Kamp, a s obzirom da sam kao mentor sudjelovao na oba Kampa, mogu usporediti i zaključiti kako su timovi koji su “upali” na 2. Kamp puno spremniji i s razrađenijim idejama (a neki i s puno više od same ideje), nego što je to bio slučaj na 1. Kampu. Pozitivan pomak je svakako postignut, što mi je vrlo drago! Projekata je bilo raznih, a timova šarolikih. Najmlađa polaznica imala je samo 17 godina, a bilo je i nekoliko polaznika u poodmaklim poduzetničkim godinama.
Program Kampa, osim polaznika, mogli su pratiti svi zainteresirani, a uz individualne mentorske razgovore s timovima, uključivao je i nekoliko pitcheva u različitim trajanjima, na hrvatskom i engleskom jeziku, dva okrugla stola (“Trendovi u start-up svijetu” – Luka Sučić, Nebojša Lazić, Mark Tuttle, Mark Turrell, Yann Girard, Marija Butković; moderator: Ivan Brezak Brkan, i “Iskustva start-upa nakon akceleratorskog programa“ – Aleksandar Gvozden, Ivan Mojsilović, Ivan Jelušić, Stevica Kuharski, Ivan Komorčec, Edi Budimilić; moderator: Vukašin Stojkov), poduzetničke priče (Yann Girard – “How entrepreneurship changed my Life” i Mark Tuttle – “What makes a good start-up idea from investor’s point of view”), predstavljanje uspješnih start-upa (ThiefScry i Boya), snimanje pitcheva i radionica pitchanja uz analiziranje snimljenog materijala (Ana Šimunović), te prigodnih predavanja (također Ana Šimunović – “Osobni utjecaj i moć uvjeravanja u poduzetništvu”, Mark Turrell – “Scaling start-ups”, Gordana Grgas – “Kako privući pažnju medija i dobiti besplatni PR prilikom promocije proizvoda ili osvajanja novog tržišta”).
Ono što je i najveća vrijednost ovakvih događanja, a iznenadila je one kojima je ovo bio prvi takav event, jest to što su mentori cijelo vrijeme nadohvat ruke! Svi su u istom prostoru, praktički se u svakom trenutku polaznici mogu bilo kome obratiti i započeti razgovor, tražiti savjet ili izmijeniti kontakte. Iako su timovi međusobno konkurencija za dobijanje investicije, to se rijetko moglo osjetiti, prevladavala je pozitivna atmosfera i svi su si rado međusobno pomagali.
Nakon uistinu puno razgovora, komentara, pohvala i kritika, mijenjanja prvobitnih poslovnih planova, imena projekata, pa čak i samih ideja, četvrtog je dana odrađeno i zadnje predstavljanje projekata, mentori su dali svoja mišljenja, a investicijski odbor Frank Accelerator Ventures fonda, koji stoji iza Kampa, donio je konačnu odluku: dva su projekta izravno prošla u akceleracijski program u trajanju od 4 mjeseca, koji uključuje osiguran co-working prostor (od travnja u prostoru osječkog Kampusa), mentoriranje, edukaciju i inicijalno financiranje u iznosu od 60.000 kn (10.000 od Grada Osijeka i 50.000 privatnih investicija), a još pet projekata dobili su “uvjetni ulazak”, 30-dnevni probni rok i zadatke da isprave nedostatke svojih projekata. Ako uspiju i opravdaju projekte, i oni ulaze u nastavak akceleracijskog programa. Iako je bilo planirano da čak 10 projekata izravno prođe u drugu fazu, investicijski odbor (činili su ga idejna začetnica i pokretačica Ana Pavičić Kaselj, te Marijana Bošnjak, Ivan Komorčec, Aleksandar Gvozden i Ivan Mojsilović) smatrao je da u ovom trenutku nema toliko zrelih projekata za to, pa su izabrali navedena dva, plus pet potencijalnih. Uz njih, u akceleracijski proces ulazi i pobjednički projekt s 1. Kampa, aplikacija za golubare Pippion Darija Trbovića i Ivana Jurline.
Dva su projekta izravno ušla u akceleracijski proces. Prvi je Shovel MTB Parts, najnapredniji i najkompletniji od predstavljenih projekata, s gotovim proizvodom, razrađenom poslovnom strategijom te više narudžbi nego što trenutno mogu isporučiti! Članovi tima su Marko Carević i Karlo König, a proizvod je najlakša, najčvršća i najpraktičnija MTB vodilica za lanac za profesionalne vozače. Samostalno su napravili CNC stroj s kojim izrađuju vodilice, a izgradili su i malu radionicu za bojanje svojih dijelova koji ih čine otpornima na hrđu i ogrebotine. Cilj im je postati sinonim za najbolje, najdugotrajnije i najlakše dijelove za bicikle. Drugi projekt koji je izravno prošao u akceleracijski program je Biscuit People, koji je sudjelovao i na 1. Kampu. Biscuit People je nišni portal Marija Lijića za industriju keksa, a zamišljen je kao izvor informacija za izvozno orijentirane sudionike industrije keksa kako bi na jednom mjestu mogli dobiti cjeloviti pregled industrija, vijesti, tehnoloških rješenja, proizvoda, financijskih izvješća i sajmova.
Projekti koji su “uvjetno prošli”:
- Meet My Dog (tijekom Kampa korigirana ideja i preimenovan u Doggy Walk) – Matija Mihalj, Matija Kovačević i Juraj Ivanković – platforma za geolokacijski pronalazak drugih vlasnika pasa.
- Park Wizard – Mišo Debeljak, Ivan Mazur i Kristijan Pavičić – aplikacija za pronalazak parkirnog mjesta.
- Stanarinac – Antun Matanović, Ivana Manojlović i Hana Marčetić – studentski projekt, aplikacija namijenjena prvenstveno studentima, za traženje podstanarskog stana te bilježenje i praćenje financija za najmodavce i najmoprimce.
- Aqualifter – Igor i Slavko Bodiš, Tomislav Lukić, Ivan Mraz i Stanko Fischer – dizalo za kupače s invaliditetom.
- Margareta – Margareta Lekić – dizajnerske drvene didaktičke igračke za djecu.
Ukratko o ostalim projektima koji su sudjelovali na Kampu:
- Sportilus – Sanimir Radek, Hrvoje Gosarić, Boštjan Perc, Ivan Katić, Krešimir Haman – napraviti vodeću hrvatsku internet platformu za amaterske sportske klubove i udruge.
Legal Tie – Ivan Bosnić, Mirna Vlahović, Zoran Radaković – moderni softver u oblaku za upravljanje odvjetničkim uredom. - Burza hrane – Maja Ćurić, Sandra Buljan – portal za povezivanje malih i srednjih proizvođača hrane s kupcima (hoteli, restorani, prerađivači, catering tvrtke, domaćinstva, itd) na tržištu EU.
- ILLA Interactive Language Learning Application – Antonia Jelić, Matej Šimunić – platforma za učenje stranih jezika kroz razgovor s izvornim govornicima.
- Propert.io – Anja Tomašić, Silvestar Bistrović, Samir Budimčić – cloud platforma za upravljanje i evidenciju poslovnih procesa u poslovima vezanima uz nekretnine.
- Agrodirekt – Krešimir Kuterovac Filip Kuterovac Jakov Kuterovac – projekt uspostave direktne prodaje poljoprivrednih proizvoda i direktne distribucije.
- H-app – Boris Radanović, Dražen Radanović – mobilna aplikacija za dojavu bitnih informacija od strane odgovornih agencija u vrijeme velikih katastrofa ili po život opasnih situacija.
- The Help Project – Zvonimir Božičević, Zoran Božičević – digitalna platforma za logističku podršku humanitarnim aktivnostima na kriznim područjima.
- Katamaranski čamac na električni solarni pogon – Miroslav Škaro, Ivica Pejić – sklopivi katamaranski čamac na (električni) solarni pogon u 4 verzije, sastavljiv i rastavljiv bez upotrebe ikakvih međuelemenata ili alata.
- Pločica Učilica – Monika Koljenik, Ban Đomešić – touch screen s pozadinskim magnetima koji bi usmjeravali pokrete ruke prilikom pisanja dok dijete ne stekne osjećaj za pisanje.
- Prerađevine od slatkovodne ribe – Kristijan Gudlin, Franjo Gudlin – gastro ponuda proizvoda od čiste ribe, bez dodataka bi uključivala riblju kobasicu, riblju paštetu, riblje čvarke, riblju šunku.
- Obucise.com – Srđan Kanački, Nemanja Stančić, Ivan Ćosić – servis kojim će trgovci garderobom na lak način postavljati robu, a krajnji korisnici će moći kroz aplikaciju pregledavati, ocjenjivati i na kraju naručivati proizvode od prodavača. Odustali zbog zdravstvenih problema.
- Niskotlačni plinski plamenik jači od vjetra – Borivoje Jakšić – specijalni niskotlačni plinski plamenik za velike trgovačke centre. Nisu se pojavili.
Više o timovima, mentorima, predavačima, organizatorima i vrijednim volonterima možete pronaći na Facebook stranici Acceleration Boot Campa Osijek, kao i mnoštvo odličnih fotografija službenog fotografa Tomislava Šilovinca.
Što reći za kraj? Napredak je vidljiv, to je ono što je bitno. Napredak po broju prijava, po kvalitetni prijavljenih projekata, po spremnosti timova. Prepoznate su mogućnosti koje pruža ovakvo događanje, za sve sudionike, ne samo za one koji su “pobijedili”. Najbolji primjer toga je projekt Biscuit People i Marijo Lijić, koji je na najbolji mogući način iskoristio informacije koje je dobio na 1. Kampu i u svega nekoliko mjeseci bitno unaprijedio svoj projekt, do te mjere da je sada dobio i investiciju! Akceleratorskom Poduzetničkom Kampu držimo fige da 3. Kamp, koji se najavljuje za jesen 2015., bude još bolji, organiziraniji, s više (međunarodnih) prijava i kvalitetnih projekata, a da će do tada što više projekata s prva dva Kampa imati zapažene pomake i rezultate te moći poslužiti kao pozitivni primjeri nekim novim timovima.
Tekst: Nandino Lončar/Inchoo
- Foto: Tomislav Šilovinac